*KONKURSY WEBQUEST II EDYCJA*
SZKOŁY PODSTAWOWE I GIMNAZUM
Jak podróżowanie zmienia świat?
SZKOŁY PODSTAWOWE I GIMNAZUM
Jak podróżowanie zmienia świat?
ZADANIA
Waszym zadaniem będzie przedstawienie środków i sposobów
podróżowania w wybranym przez was czasie i publiczne
zaprezentowanie Waszych spostrzeżeń i punktu widzenia na temat: Jak
podróżowanie zmienia świat?
Prezentacja może być przedstawiona w wybranej przez Was formie np. filmu, inscenizacji, prezentacji w dowolnie wybranym programie prezentacyjnym (np. Prezi, PowerPoint, OpenOffice). Czas publicznego przedstawienia (łącznie z czasem odtwarzania prezentacji, filmu wideo itp.) nie może przekroczyć 5-7 minut.
W wykonaniu filmu lub prezentacji mogą się okazać przydatne zadania pomocnicze:
I Przygotowanie prezentacji
1. Zastanówcie się i dokonajcie wyboru przestrzeni czasowej i środków transportu, które zmieniły świat. Sformułujcie szczegółowy temat swojej pracy. Zadbajcie o dobre uzasadnienie swojego wyboru.
Pamiętajcie, aby wyboru dokonać wspólnie, ponieważ to cała grupa pracuje na efekt końcowy czyli prezentację i wszyscy jej członkowie powinni być zainteresowani wybranym tematem.
Przy wyborze mogą Wam pomóc przykłady. Możecie wybrać coś spośród nich lub zupełnie coś innego. (ZOBACZ PRZYKŁADY PONIŻEJ)
2. Zgromadźcie jak najwięcej informacji na wybrany przez siebie temat. Zgromadźcie informacje na temat wpływu tych środków transportu na sposób organizacji życia.
Pamiętajcie o tym, że do zbierania informacji trzeba się przygotować – zastanowić się, z jakich źródeł można i należy skorzystać. Źródłem, z którego nie wolno Wam zrezygnować – jest Internet. Ale nie traktujcie go jako jedynego źródła! Informacja potwierdzona przez różne źródła ma większą wiarygodność, a przecież chcielibyście być uważani za wiarygodnych.
3.Uporządkujcie zebrane informacje, dokonajcie ich selekcji pod kątem publicznej prezentacji.
Pamiętajcie o wybraniu najbardziej charakterystycznych oraz najciekawszych przykładów i dowodów zmian. No i o tym, by nie zanudzić odbiorców.
4. Przygotujcie ciekawą prezentację, pamiętając o tym, że musi zawierać Wasz punkt widzenia i uzasadnienie wyboru szczegółowego tematu.
Warto zadbać o dobry kontakt z odbiorcami waszego wystąpienia. Starajcie się Ich przekonać (ale nie przekrzyczeć ;-). Opinie odbiorców, nawet krytyczne, są zawsze cenne. Odważcie się zapytać o uwagi. Mistrz ;-) nie boi się krytyki. Mistrz uczy się dzięki niej.
5. Pamiętajcie o przestrzeganiu prawa i dobrych obyczajów. Cudzej informacji nie wolno przedstawiać jako własnej. Kopiowanie i wklejanie jest dobre dla automatów, a Wy przecież potraficie myśleć samodzielnie.
Zawsze podawajcie źródła informacji.
Zawsze dbajcie o uzyskanie zgody osób filmowanych, fotografowanych itp. na wykorzystanie ich wizerunków i wypowiedzi.
6. Efekty Waszej pracy zostaną opublikowane w Sieci. Jeżeli dobrze przyłożycie się do pracy, będą naprawdę chętnie oglądane. Będą się od Was uczyli nie tylko Wasi koledzy z innych miejscowości, ale zapewne także nauczyciele, którzy być może dzięki Wam zaczną stosować w swoich szkołach nowe, ciekawe metody nauczania. Naprawdę możecie zdziałać wiele dobrego.
Przykłady szczegółowych tematów:
II Przygotowanie wystąpienia przed komisją konkursową
1. Przygotujcie krótką 1 – 2 minutową prezentację swojego zespołu – kto pełnił jaką rolę i za co odpowiadał. Wybierzcie spośród siebie osobę, która zaprezentuje Was przed komisją konkursową.
2. Przygotujcie pokaz od strony technicznej: przygotujcie sprzęt i właściwy materiał do pokazu. Przygotujcie kopię zapasową potrzebnych plików. Może warto pliki zapisać na wszelki wypadek w różnych formatach (np. PPT obok PPTX, MP4 obok AVI). Wybierzcie osobę, która uruchomi sprzęt i poprowadzi technicznie pokaz.
Uwaga: na pewno trzeba mieć kopię zapasową potrzebnych plików (np. na płytce i pendrajwie, a może i online). Warto też pliki zapisać na wszelki wypadek w różnych formatach (np. PPT obok PPTX, MP4 obok AVI).
3. Wybierzcie osobę, która będzie komentowała pokaz, jeżeli zajdzie taka potrzeba.
4. Przygotujcie się na to, że komisja może zadać Wam dodatkowe pytania.
Prezentacja może być przedstawiona w wybranej przez Was formie np. filmu, inscenizacji, prezentacji w dowolnie wybranym programie prezentacyjnym (np. Prezi, PowerPoint, OpenOffice). Czas publicznego przedstawienia (łącznie z czasem odtwarzania prezentacji, filmu wideo itp.) nie może przekroczyć 5-7 minut.
W wykonaniu filmu lub prezentacji mogą się okazać przydatne zadania pomocnicze:
I Przygotowanie prezentacji
1. Zastanówcie się i dokonajcie wyboru przestrzeni czasowej i środków transportu, które zmieniły świat. Sformułujcie szczegółowy temat swojej pracy. Zadbajcie o dobre uzasadnienie swojego wyboru.
Pamiętajcie, aby wyboru dokonać wspólnie, ponieważ to cała grupa pracuje na efekt końcowy czyli prezentację i wszyscy jej członkowie powinni być zainteresowani wybranym tematem.
Przy wyborze mogą Wam pomóc przykłady. Możecie wybrać coś spośród nich lub zupełnie coś innego. (ZOBACZ PRZYKŁADY PONIŻEJ)
2. Zgromadźcie jak najwięcej informacji na wybrany przez siebie temat. Zgromadźcie informacje na temat wpływu tych środków transportu na sposób organizacji życia.
Pamiętajcie o tym, że do zbierania informacji trzeba się przygotować – zastanowić się, z jakich źródeł można i należy skorzystać. Źródłem, z którego nie wolno Wam zrezygnować – jest Internet. Ale nie traktujcie go jako jedynego źródła! Informacja potwierdzona przez różne źródła ma większą wiarygodność, a przecież chcielibyście być uważani za wiarygodnych.
3.Uporządkujcie zebrane informacje, dokonajcie ich selekcji pod kątem publicznej prezentacji.
Pamiętajcie o wybraniu najbardziej charakterystycznych oraz najciekawszych przykładów i dowodów zmian. No i o tym, by nie zanudzić odbiorców.
4. Przygotujcie ciekawą prezentację, pamiętając o tym, że musi zawierać Wasz punkt widzenia i uzasadnienie wyboru szczegółowego tematu.
Warto zadbać o dobry kontakt z odbiorcami waszego wystąpienia. Starajcie się Ich przekonać (ale nie przekrzyczeć ;-). Opinie odbiorców, nawet krytyczne, są zawsze cenne. Odważcie się zapytać o uwagi. Mistrz ;-) nie boi się krytyki. Mistrz uczy się dzięki niej.
5. Pamiętajcie o przestrzeganiu prawa i dobrych obyczajów. Cudzej informacji nie wolno przedstawiać jako własnej. Kopiowanie i wklejanie jest dobre dla automatów, a Wy przecież potraficie myśleć samodzielnie.
Zawsze podawajcie źródła informacji.
Zawsze dbajcie o uzyskanie zgody osób filmowanych, fotografowanych itp. na wykorzystanie ich wizerunków i wypowiedzi.
6. Efekty Waszej pracy zostaną opublikowane w Sieci. Jeżeli dobrze przyłożycie się do pracy, będą naprawdę chętnie oglądane. Będą się od Was uczyli nie tylko Wasi koledzy z innych miejscowości, ale zapewne także nauczyciele, którzy być może dzięki Wam zaczną stosować w swoich szkołach nowe, ciekawe metody nauczania. Naprawdę możecie zdziałać wiele dobrego.
Przykłady szczegółowych tematów:
● Środki transportu w literaturze na przykładzie „W pustyni i w puszczy”
H. Sienkiewicza (czym podróżowali bohaterowie, czym w tym czasie podróżowano w Europie; przyczyny różnic). Wyciągnijcie wnioski na temat: Jak podróżowanie zmienia świat?
H. Sienkiewicza (czym podróżowali bohaterowie, czym w tym czasie podróżowano w Europie; przyczyny różnic). Wyciągnijcie wnioski na temat: Jak podróżowanie zmienia świat?
● Czym warto się poruszać po mieście?
Przeprowadź analizę ekonomiczną (czas, benzyna, parkingi, odległości).
Uwzględnij czas na serwisowanie, czas treningów, koszty zakupu i
serwisowania środka lokomocji). Wyciągnijcie wnioski na temat, jak
podróżowanie zmienia świat?
Można także wybrać konkretny środek transportu. Wybór należy do Was.II Przygotowanie wystąpienia przed komisją konkursową
1. Przygotujcie krótką 1 – 2 minutową prezentację swojego zespołu – kto pełnił jaką rolę i za co odpowiadał. Wybierzcie spośród siebie osobę, która zaprezentuje Was przed komisją konkursową.
2. Przygotujcie pokaz od strony technicznej: przygotujcie sprzęt i właściwy materiał do pokazu. Przygotujcie kopię zapasową potrzebnych plików. Może warto pliki zapisać na wszelki wypadek w różnych formatach (np. PPT obok PPTX, MP4 obok AVI). Wybierzcie osobę, która uruchomi sprzęt i poprowadzi technicznie pokaz.
Uwaga: na pewno trzeba mieć kopię zapasową potrzebnych plików (np. na płytce i pendrajwie, a może i online). Warto też pliki zapisać na wszelki wypadek w różnych formatach (np. PPT obok PPTX, MP4 obok AVI).
3. Wybierzcie osobę, która będzie komentowała pokaz, jeżeli zajdzie taka potrzeba.
4. Przygotujcie się na to, że komisja może zadać Wam dodatkowe pytania.