*KONKURSY WEBQUEST II EDYCJA*
SZKOŁY PODSTAWOWE I GIMNAZUM
Jak Internet zrewolucjonizował świat?
SZKOŁY PODSTAWOWE I GIMNAZUM
Jak Internet zrewolucjonizował świat?
ZADANIA
Waszym zadaniem będzie przedstawienie
wybranej dziedziny lub obszaru życia i publiczne zaprezentowanie
Waszych spostrzeżeń i punktu widzenia na temat: Jak Internet
zrewolucjonizował wybraną przez Was dziedzinę lub obszar życia?
Prezentacja może być przedstawiona w wybranej przez Was formie np. filmu, inscenizacji, prezentacji w dowolnie wybranym programie prezentacyjnym (np. Prezi, PowerPoint, OpenOffice). Czas publicznego przedstawienia (łącznie z czasem odtwarzania prezentacji, filmu wideo itp.) nie może przekroczyć 5-7 minut.
W wykonaniu filmu lub prezentacji mogą się okazać przydatne zadania pomocnicze:
I Przygotowanie prezentacji
1. Zastanówcie się i dokonajcie wyboru dziedziny lub obszaru życia, który zmienił się pod wpływem Internetu. Zadbajcie o dobre uzasadnienie swojego wyboru.
Pamiętajcie, aby wyboru dokonać wspólnie, ponieważ to cała grupa pracuje na efekt końcowy czyli prezentację i wszyscy jej członkowie powinni być zainteresowani wybranym tematem.
Przy wyborze dziedziny lub obszaru życia mogą Wam pomóc przykłady. Możecie wybrać coś spośród nich lub zupełnie coś innego. (ZOBACZ PRZYKŁADY PONIŻEJ).
2. Zgromadźcie jak najwięcej informacji na temat wybranej przez siebie dziedziny lub obszaru.
Pamiętajcie o tym, że do zbierania informacji trzeba się przygotować – zastanowić się, z jakich źródeł można i należy skorzystać. Źródłem, z którego nie wolno Wam zrezygnować – jest Internet. Ale nie traktujcie go jako jedynego źródła! Informacja potwierdzona przez różne źródła ma większą wiarygodność, a przecież chcielibyście być uważani za wiarygodnych.
Może warto pomyśleć także o przeprowadzeniu krótkiego badania wśród wybranej grupy ludzi, której badana przez Was zmiana dotyczy. Informacje muszą być rzetelne i przekonywujące.
3. Uporządkujcie zebrane informacje, dokonajcie ich selekcji pod kątem publicznej prezentacji.
Pamiętajcie o wybraniu najbardziej charakterystycznych oraz najciekawszych przykładów i dowodów zmian. No i o tym, by nie zanudzić odbiorców.
4. Przygotujcie ciekawą prezentację, pamiętając o tym, że musi zawierać Wasz punkt widzenia i uzasadnienie wyboru szczegółowego tematu.
Warto zadbać o dobry kontakt z odbiorcami waszego wystąpienia. Starajcie się Ich przekonać (ale nie przekrzyczeć ;-). Opinie odbiorców, nawet krytyczne, są zawsze cenne. Odważcie się zapytać o uwagi. Mistrz ;-) nie boi się krytyki. Mistrz uczy się dzięki niej.
5. Pamiętajcie o przestrzeganiu prawa i dobrych obyczajów. Cudzej informacji nie wolno przedstawiać jako własnej. Kopiowanie i wklejanie jest dobre dla automatów, a Wy przecież potraficie myśleć samodzielnie.
Zawsze podawajcie źródła informacji.
Zawsze dbajcie o uzyskanie zgody osób filmowanych, fotografowanych itp. na wykorzystanie ich wizerunków i wypowiedzi.
6. Efekty Waszej pracy zostaną opublikowane w Sieci. Jeżeli dobrze przyłożycie się do pracy, będą naprawdę chętnie oglądane. Będą się od Was uczyli nie tylko Wasi koledzy z innych miejscowości, ale zapewne także nauczyciele, którzy być może dzięki Wam zaczną stosować w swoich szkołach nowe, ciekawe metody nauczania. Naprawdę możecie zdziałać wiele dobrego.
Przykłady obszarów / dziedzin
Komunikacja między ludźmi (prywatna, służbowa), zdrowie i życie, usługi tradycyjne (bank, sklep, urząd, komunikacja), media (prasa, radio, telewizja, nowe medium), pozyskiwanie informacji, stosunki międzypokoleniowe, zarządzanie firmą, praca, nauka, edukacja itp.
Można także wybrać konkretną dziedzinę wiedzy, nauki, itd. Wybór należy do Was.
II Przygotowanie wystąpienia przed komisją konkursową
1. Przygotujcie krótką 1 – 2 minutową prezentację swojego zespołu – kto pełnił jaką rolę i za co odpowiadał. Wybierzcie spośród siebie osobę, która zaprezentuje Was przed komisją konkursową.
2. Przygotujcie pokaz od strony technicznej: przygotujcie sprzęt i właściwy materiał do pokazu. Wybierzcie osobę, która uruchomi sprzęt i poprowadzi technicznie pokaz.
Uwaga: na pewno trzeba mieć kopię zapasową potrzebnych plików (np. na płyce i pendrajwie, a może i online). Warto też pliki zapisać na wszelki wypadek w różnych formatach (np. PPT obok PPTX, MP4 obok AVI).
3. Wybierzcie osobę, która będzie komentowała pokaz, jeżeli zajdzie taka potrzeba.
4. Przygotujcie się na to, że komisja może zadać Wam dodatkowe pytania.
Prezentacja może być przedstawiona w wybranej przez Was formie np. filmu, inscenizacji, prezentacji w dowolnie wybranym programie prezentacyjnym (np. Prezi, PowerPoint, OpenOffice). Czas publicznego przedstawienia (łącznie z czasem odtwarzania prezentacji, filmu wideo itp.) nie może przekroczyć 5-7 minut.
W wykonaniu filmu lub prezentacji mogą się okazać przydatne zadania pomocnicze:
I Przygotowanie prezentacji
1. Zastanówcie się i dokonajcie wyboru dziedziny lub obszaru życia, który zmienił się pod wpływem Internetu. Zadbajcie o dobre uzasadnienie swojego wyboru.
Pamiętajcie, aby wyboru dokonać wspólnie, ponieważ to cała grupa pracuje na efekt końcowy czyli prezentację i wszyscy jej członkowie powinni być zainteresowani wybranym tematem.
Przy wyborze dziedziny lub obszaru życia mogą Wam pomóc przykłady. Możecie wybrać coś spośród nich lub zupełnie coś innego. (ZOBACZ PRZYKŁADY PONIŻEJ).
2. Zgromadźcie jak najwięcej informacji na temat wybranej przez siebie dziedziny lub obszaru.
Pamiętajcie o tym, że do zbierania informacji trzeba się przygotować – zastanowić się, z jakich źródeł można i należy skorzystać. Źródłem, z którego nie wolno Wam zrezygnować – jest Internet. Ale nie traktujcie go jako jedynego źródła! Informacja potwierdzona przez różne źródła ma większą wiarygodność, a przecież chcielibyście być uważani za wiarygodnych.
Może warto pomyśleć także o przeprowadzeniu krótkiego badania wśród wybranej grupy ludzi, której badana przez Was zmiana dotyczy. Informacje muszą być rzetelne i przekonywujące.
3. Uporządkujcie zebrane informacje, dokonajcie ich selekcji pod kątem publicznej prezentacji.
Pamiętajcie o wybraniu najbardziej charakterystycznych oraz najciekawszych przykładów i dowodów zmian. No i o tym, by nie zanudzić odbiorców.
4. Przygotujcie ciekawą prezentację, pamiętając o tym, że musi zawierać Wasz punkt widzenia i uzasadnienie wyboru szczegółowego tematu.
Warto zadbać o dobry kontakt z odbiorcami waszego wystąpienia. Starajcie się Ich przekonać (ale nie przekrzyczeć ;-). Opinie odbiorców, nawet krytyczne, są zawsze cenne. Odważcie się zapytać o uwagi. Mistrz ;-) nie boi się krytyki. Mistrz uczy się dzięki niej.
5. Pamiętajcie o przestrzeganiu prawa i dobrych obyczajów. Cudzej informacji nie wolno przedstawiać jako własnej. Kopiowanie i wklejanie jest dobre dla automatów, a Wy przecież potraficie myśleć samodzielnie.
Zawsze podawajcie źródła informacji.
Zawsze dbajcie o uzyskanie zgody osób filmowanych, fotografowanych itp. na wykorzystanie ich wizerunków i wypowiedzi.
6. Efekty Waszej pracy zostaną opublikowane w Sieci. Jeżeli dobrze przyłożycie się do pracy, będą naprawdę chętnie oglądane. Będą się od Was uczyli nie tylko Wasi koledzy z innych miejscowości, ale zapewne także nauczyciele, którzy być może dzięki Wam zaczną stosować w swoich szkołach nowe, ciekawe metody nauczania. Naprawdę możecie zdziałać wiele dobrego.
Przykłady obszarów / dziedzin
Komunikacja między ludźmi (prywatna, służbowa), zdrowie i życie, usługi tradycyjne (bank, sklep, urząd, komunikacja), media (prasa, radio, telewizja, nowe medium), pozyskiwanie informacji, stosunki międzypokoleniowe, zarządzanie firmą, praca, nauka, edukacja itp.
Można także wybrać konkretną dziedzinę wiedzy, nauki, itd. Wybór należy do Was.
II Przygotowanie wystąpienia przed komisją konkursową
1. Przygotujcie krótką 1 – 2 minutową prezentację swojego zespołu – kto pełnił jaką rolę i za co odpowiadał. Wybierzcie spośród siebie osobę, która zaprezentuje Was przed komisją konkursową.
2. Przygotujcie pokaz od strony technicznej: przygotujcie sprzęt i właściwy materiał do pokazu. Wybierzcie osobę, która uruchomi sprzęt i poprowadzi technicznie pokaz.
Uwaga: na pewno trzeba mieć kopię zapasową potrzebnych plików (np. na płyce i pendrajwie, a może i online). Warto też pliki zapisać na wszelki wypadek w różnych formatach (np. PPT obok PPTX, MP4 obok AVI).
3. Wybierzcie osobę, która będzie komentowała pokaz, jeżeli zajdzie taka potrzeba.
4. Przygotujcie się na to, że komisja może zadać Wam dodatkowe pytania.